dimarts, 9 de desembre del 2014

PROTOCOL D'ENTRADA

Com apareixen els casos?
- o bé perquè sona el telèfon; algú ha sentit a parlar del centre i demanen una primera visita
- o bé per una demanda escolar
- o bé derivat d'un servei externalitzat

Què s'activa quan parlem d'algun trastorn?
- un seguit de preguntes rellevants, com ara:
1.- com va ser l'embaràs (abans, durant i desprès)
2.- pors/obsessions
3.- relacions amb l'entorn
4.- quines preferències té el nen/a
5.- observació dels pares durant l'entrevista (es contradiuen/ un porta la veu cantant/ tots dos plantegen les mateixes dificultats i habitats referent a l'infant/jove)
6.-  va iniciar el llenguatge abans dels tres anys
7.- bateria de preguntes en ordre de rellevància: comunicació/llenguatge/pensament/lectura-escriptura/ estratègies-aprenentatge

Discriminació del perfil a partir de diferents proves (WISC-RI, figura Rei, ITPA, observació joc simbòlic, DSTJ, etc) per tal de definir si:
- és conscient de qui és; auto coneixement
- té clar el seu dia a dia
- autoestima
- frustracions
- s'ubica en l'espai 
- seriació- seqüència
- lateralitat

Aquestes proves s'elaboren en funció del cas i les seves característiques, si es demana una segona opinió per part dels pares, si pel contrari es té clar el diagnòstic es procedeix a una primera observació/aproximació i es detallen els aspectes més significatius.
Un cop avaluat el cas es proposa el treball que es vol realitzar amb el nen/a i si estan conforme els pares s'inicien les sessions. 


CAS J

Bona tarda,
aquest és un cas que només he pogut observar un dia, es tracta d'un nen de 9 anys que va a quart de primària, té dislèxia i acudeix al centre psicopedagògic per treballar la lectura i cal·ligrafia.

Antecedents del cas
La mare d'en J es mostra preocupada per les necessitat del seu fill, està molt documentada del que necessita i treballa amb el nen per tal de millorar els seus aprenentatges. 

L'infant
És un nen molt despert, intel·ligent i amb molts recursos. 
Quan va notar que començava a fallar a l'escola es va desanimar donat que presentava moltes faltes d'ortografia. La seva escriptura era difícil i per això no se'n sortia. Arrel del diagnòstic ha fet moltes millores i es mostra més segur amb el que fa. És molt creatiu i imaginatiu, té molta facilitat en relacionar-se i això li facilita la integració al grup, tot i que va arribar nou a l'escola aquest any.  


Recurs pedagògic:
En aquest cas es treballa a partir d'un llibre de lectura molt interessant, aquest es titula Jo, Elvis Riboldi, es tracta d'un nen que presenta hiperactivitat i a partir de situacions quotidianes a l'escola ens descriu com el tracten els companys/es i la poca comprensió que existeix cap a ell, donat que és força inquiet, li costa concentrar-se, segons quines assignatures l'avorreixin, i li encanta experimentar, aspecte que fa que succeeixin moments de conflicte. És un llibre divertit per treballar amb la mainada,està adreçat a diferents edats sobretot en cicle mig i superior.
Gràcies a aquesta eina en J pot treballar:
- fent resums del que ha llegit
- descripció i característiques dels personatges
- a partir de les imatges, que percep ell?

Reflexions:
Com a eina de treball està sent molt útil donat que des de l'escola li van demanar que escollís un llibre que li agradés i el treballés durant el curs, sembla que aquest llibre l'atrau i aquest aspecte promou que el nen se'n recordi de totes les experiències del protagonista, parant atenció sobre els detalls i la descripció dels personatges. Mitjançant aquest treball s'aconsegueix el que inicialment es planteja treballar de forma setmanal (lectura, comprensió i ortografia).