Activitat 3: proves del gran dictat
Objectius:
1.- adquirir agilitat amb el lèxic
2.- cercar recursos per solucionar el conflicte
gramatical
Objectius específics.
1.- descobrir tècniques i recursos que facilitin la
resposta
2.- treballar la frustració quan un no veu la paraula
escrita
Metodologia
Es presenta l’activitat del gran dictat. Se’ls explica
que anirem fent un seguit de proves, cadascuna d’elles és diferent. El material
ja està elaborat i només cal proporcionar-los les fitxes de cada prova. Es
proposa tenir paper i llapis per si volen tenir a mà un espai en el que
escriure si dubten quan la veuen escrita de forma mental.
Un cop es finalitza cada prova es valora la seva
dificultat i quines han estat les paraules més costoses de desxifrar. Compartir
la seva complexitat, si bé era per desconeixement del significat, per grandària
de la paraula, etc. Buscar en quines hi ha hagut més dificultat i cercar el
perquè d’aquesta.
Desenvolupament:
Primerament és presenta la primera activitat anomenada
“l’ofegat” és el que coneixem com el joc del penjat. Consisteix en dictar el
nombre de lletres del que es composa la paraula i els hi diem quina és la seva
inicial. A partir d’aquí ells la construeixen dins els espais que ocupa i quan
la tenen premen el marcador.
Seguidament juguem a la “la paraula amagada” consisteix a fer un anagrama; és a dir, cal
trobar una paraula que tingui les mateixes lletres però en un altre ordre del
que s’ha dit. Se’ls hi faciliten les deu paraules i ells les van desenvolupant
en el ordre que ells prefereixin quan les tenen totes desxifrades polsen el
marcador. Seguidament les compartim.
Avaluació:
Els joves inicien la sessió molt animats amb el joc. En
la primera activitat en Pere està més desanimat donat que la definició de les
paraules són mots complexos, i la pressió del joc el fa estar en tensió. Un cop
passada la fase de vergonya s’engresca al veure que les encerta. A partir
d’aquí apareix la motivació per part dels dos components i s’animen amb les
diferents proves. Cadascuna amb el seu nivell de complexitat que acaben resolent
adequadament. En Pere té la facilitat de no tenir vergonya a equivocar-se i veu
molt mes fàcilment l’estructura de la paraula, el que li costa és a nivell
ortogràfic.
Es valora que ha estat un joc complex d’inici però que
ha garantit el treball d’aquelles dificultats tant en el lèxic com en
l’estructura de la paraula.